GYIK

Lehetséges kérdéseid

GYIK

GYIK

Chiptuning - Előnyei, és miért nem csinálja meg a gyártó maga?

Már az autógyártás elejétől fogva lehetett a motorokat módosítani. Henry Ford A modelljén is állíthattuk a gyújtás egy a kormányoszlopon elhelyezett vonalzó segítéségével. A cél az volt, hogy a teljesítményt növeljék, azzal, hogy a gyújtás időzítésén, és a levegő-üzemanyag keveréken állítottak. Az utóbbi 20 év azonban rengeteg technikai újítást hozott a motorgyártásban is. Az elektronikus és direkt befecskendező rendszerek és az elektromos gyújtási rendszerek segítségével pedig már az egészen „kis” motorokból is elég nagy teljesítményt tudnak eredményezni. Manapság a motor minden funkciójának a működéséért az ECU (elektronikus motorvezérlő) felel. Ezen pedig egy szoftver állítja be a gyújtás-időzítést, üzemanyag-befecskendezést, turbónyomást, stb. A probléma pedig itt van, mivel a gyártók rengeteg kompromisszumot kötnek a következőek miatt:

  • országonként eltérő üzemanyag minőségek
  • károsanyag-kibocsátás rossz minőségű üzemanyag esetén
  • szervizintervallum túllépése
  • különböző vezetési stílus
  • időjárás faktorok (extrém meleg, hideg)
  • országonkénti eltéri emissziós határok
  • pénzügyi okok, mint például biztosítási sávok

Vagyis a gyártóknak ezen faktorok figyelembe vételével kell kompromisszumot kötniük. Emiatt néha túlságosan óvatosan és konzervatívan írják meg ezeket a szoftvereket. A mi célünk pedig ezeknek a kompromisszumoknak az áthidalása. Optimalizáljuk és egyedivé tesszük az autód motorszoftverét, de még a határokon belül. Ezeket a szoftvereket minden ország tulajdonságainak (emissziós értékekre szóló határok, üzemanyag minőség) figyelembe vételével írjuk meg, hogy még megfeleljenek a normáknak.

Lesz-e valamilyen negatív hatása az optimalizálásnak a motor élettartamára?

Egyszerű a válasz: Nem!

A motor teljesítménytartaléka elég nagy, szóval nem kell félned attól, hogy a nagyobb teljesítmény nagyobb motorkopást okozna. Anélkül állítunk a beállításokon, hogy túllépnénk a megbízhatósági határokon. Ha az autót normálisan vezetjük, akkor semmilyen élettartam csökkenésre nem kell számítani! Azonban, ha az autó nagy használatnak van kitéve (pl. versenykörülmények) a motor élettartama is csak 3-5%-osan csökken. Ez egy 500.000 km-es élettartamnál 20.000 km-es csökkenést jelenthet.

 

Mi a helyzet az üzemanyag fogyasztással?

A vezetési stílustól függ. A beállítás optimalizálása után, a megnövekedett nyomaték miatt akár 10%-ig csökkentheti a fogyasztást.

 

Felismerhető-e a motorvezérlő tuningolás a műszakin?

Nem. A diagnosztika által nem lehet felismerni, hogy a szoftver volt-e módosítva.

 

Szükséges erősebb felfüggesztés és fékrendszer a tuningolás után?

Nem szükséges új felfüggesztés és fékrendszer az optimalizálás után.

Optimalizálás után a motor magasabb hőfokon fog működni?

A hőmérséklet csak nagyon kis mértékben növekedhet (verseny körülmények között). Átlagban 5-8 fokkal nőhet a hőmérséklet.